Koncepcja Przemysłu 4.0 od podstaw
W postępie cywilizacyjnym dotychczas wskazywano trzy istotne etapy. Pierwsza rewolucja przemysłowa miała miejsce w XIII w. i wiązała się z mechanizacją pracy dzięki wykorzystaniu napędu parowego. Na początku XX w. wprowadzono techniki produkcji masowej, co było możliwe dzięki energii elektrycznej. Trzecia rewolucja rozpoczęła się w latach 70. ubiegłego stulecia za sprawą wprowadzenia technologii informatycznych do automatyzacji produkcji.
Teoria Przemysłu 4.0
Przemysł 4.0 jest pojęciem bardzo trudnym do opisania, jednak najczęściej utożsamia się je właśnie z czwartą rewolucją przemysłową. Terminu po raz pierwszy użyto w 2011 roku w projekcie strategii wysokich rządu Niemiec. Opracowana wówczas koncepcja Przemysłu 4.0 promowała komputeryzację procesów produkcyjnych, a obecnie odnosi się do wzajemnego wykorzystywania automatyzacji, przetwarzania i wymiany danych oraz technik produkcyjnych.
Najczęściej przytaczana próba definicji opisuje Przemysł 4.0 jako „techniki i zasady funkcjonowania organizacji łańcucha wartości łącznie stosujących lub używających systemów cyberfizycznych, Internetu rzeczy i przetwarzania chmurowego”. W tej koncepcji zaciera się bariera między maszynami i ludźmi. Systemy informatyczne nie tylko sterują fizycznymi procesami w przedsiębiorstwach, ale też podejmują decyzje oraz komunikują się i współpracują z ludźmi za pośrednictwem Internetu rzeczy. Chmurowe przetwarzanie danych procesowych pozwala oferowanie i użytkowanie usług wewnętrznych i międzyoperacyjnych. Co to oznacza w praktyce?
Przemysł 4.0 w praktyce
Celem wdrażania rozwiązań z zakresu koncepcji Przemysłu 4.0 nie jest wyłącznie automatyzacja procesów, ale też ich autonomiczne wykonywanie, kontrola i planowanie. Oznacza to m.in. konieczność integracji zakupów na potrzeby przedsiębiorstwa z pełnym łańcuchem dostaw, a zwłaszcza bezpośrednio z działem produkcji. Takie podejście wymaga od uczestników łańcucha dzielenia się danymi na temat posiadanych zasobów, a także przetwarzania danych z wielu źródeł. Świetnym przykładem realizacji tej koncepcji są usługi zaopatrzeniowe i logistyczne, dostarczane na polski rynek przez Grupę Bufab.
Bufab jest międzynarodowym dostawcą elementów złącznych na potrzeby zakładów produkcyjnych. Obecnie w ramach usługi Global Parts Productivity klienci korzystają ze zintegrowanej obsługi procesów zaopatrzeniowych, co przekłada się oczywiście na wydajność procesów produkcyjnych. Firma zaopatruje klientów w systemy logistyczne, które umożliwiają automatyczną kontrolę zapasów montażowni i przekazują te informacje do działu zarządzania zakupami bądź bezpośrednio do współpracującego zaopatrzeniowca. Monitorowanie zapasów części złącznych może być realizowane np. poprzez ważenie pojemników, w których te są składowane. Na podstawie ciężaru pojemników komputer oblicza zapas dostępnych części, co ułatwia i przyspiesza decyzję o dokonaniu kolejnego zakupu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana