Artykuł sponsorowany

Koncepcja Przemysłu 4.0 od podstaw

Koncepcja Przemysłu 4.0 od podstaw

W postępie cywilizacyjnym dotychczas wskazywano trzy istotne etapy. Pierwsza rewolucja przemysłowa miała miejsce w XIII w. i wiązała się z mechanizacją pracy dzięki wykorzystaniu napędu parowego. Na początku XX w. wprowadzono techniki produkcji masowej, co było możliwe dzięki energii elektrycznej. Trzecia rewolucja rozpoczęła się w latach 70. ubiegłego stulecia za sprawą wprowadzenia technologii informatycznych do automatyzacji produkcji.

Teoria Przemysłu 4.0

Przemysł 4.0 jest pojęciem bardzo trudnym do opisania, jednak najczęściej utożsamia się je właśnie z czwartą rewolucją przemysłową. Terminu po raz pierwszy użyto w 2011 roku w projekcie strategii wysokich rządu Niemiec. Opracowana wówczas koncepcja Przemysłu 4.0 promowała komputeryzację procesów produkcyjnych, a obecnie odnosi się do wzajemnego wykorzystywania automatyzacji, przetwarzania i wymiany danych oraz technik produkcyjnych.

Najczęściej przytaczana próba definicji opisuje Przemysł 4.0 jako „techniki i zasady funkcjonowania organizacji łańcucha wartości łącznie stosujących lub używających systemów cyberfizycznych, Internetu rzeczy i przetwarzania chmurowego”. W tej koncepcji zaciera się bariera między maszynami i ludźmi. Systemy informatyczne nie tylko sterują fizycznymi procesami w przedsiębiorstwach, ale też podejmują decyzje oraz komunikują się i współpracują z ludźmi za pośrednictwem Internetu rzeczy. Chmurowe przetwarzanie danych procesowych pozwala oferowanie i użytkowanie usług wewnętrznych i międzyoperacyjnych. Co to oznacza w praktyce?

Przemysł 4.0 w praktyce

Celem wdrażania rozwiązań z zakresu koncepcji Przemysłu 4.0 nie jest wyłącznie automatyzacja procesów, ale też ich autonomiczne wykonywanie, kontrola i planowanie. Oznacza to m.in. konieczność integracji zakupów na potrzeby przedsiębiorstwa z pełnym łańcuchem dostaw, a zwłaszcza bezpośrednio z działem produkcji. Takie podejście wymaga od uczestników łańcucha dzielenia się danymi na temat posiadanych zasobów, a także przetwarzania danych z wielu źródeł. Świetnym przykładem realizacji tej koncepcji są usługi zaopatrzeniowe i logistyczne, dostarczane na polski rynek przez Grupę Bufab

Bufab jest międzynarodowym dostawcą elementów złącznych na potrzeby zakładów produkcyjnych. Obecnie w ramach usługi Global Parts Productivity klienci korzystają ze zintegrowanej obsługi procesów zaopatrzeniowych, co przekłada się oczywiście na wydajność procesów produkcyjnych. Firma zaopatruje klientów w systemy logistyczne, które umożliwiają automatyczną kontrolę zapasów montażowni i przekazują te informacje do działu zarządzania zakupami bądź bezpośrednio do współpracującego zaopatrzeniowca. Monitorowanie zapasów części złącznych może być realizowane np. poprzez ważenie pojemników, w których te są składowane. Na podstawie ciężaru pojemników komputer oblicza zapas dostępnych części, co ułatwia i przyspiesza decyzję o dokonaniu kolejnego zakupu. 

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.