Czym są zawiesia i jakie są ich rodzaje?
Niektóre elementy wielkogabarytowe da się podnieść i transportować przy pomocy dźwigu lub suwnicy wtedy, gdy ładunek ma odpowiednio rozmieszczone punkty zaczepienia. By tak się stało, potrzebne jest więc jego stosowne mocowanie. Do tego celu wykorzystuje się zawiesia. Przyglądamy się im dziś nieco bliżej – zapraszamy do lektury artykułu!
Charakterystyka zawiesi
Zawiesie jest elementem wyposażenia maszyn i urządzeń dźwigowych – dźwignic, żurawi, cięgnic i suwnic, a służącym do wielopunktowego podwieszenia, obwiązania lub podtrzymania transportowanego ładunku. Zazwyczaj jest to wyposażenie o charakterze dodatkowym, służące do zamocowania na haku użytkowanej maszyny. Najpowszechniejsze zastosowanie znajdują zawiesia o charakterze belki – trawersy – mające u góry uchwyt lub zawiesie do podwieszenia, zaś od spodu – możliwość wieloogniwowego podwieszenia cięgien. Cięgna mogą mieć stałą długość, ale często mają możliwość regulacji oraz położenia ogniwa. Zakończeniem cięgien mogą być haki, szekle lub pętle; dobiera się je stosownie do wymagań transportu danego ładunku.
Rodzaje zawiesi
Zawiesia można sklasyfikować pod różnym kątem. Na początek przyjrzyjmy się im ze względu na materiał wykonania cięgien: wyróżnimy zawiesia łańcuchowe, zawiesia wykonane z lin stalowych, z cięgnami w formie pasów włókiennych lub syntetycznych lub lin wykonanych z takich materiałów.
Kolejną klasyfikacją jest liczba występujących w zawiesiu cięgien – będą to zawiesia jednocięgnowe, dwucięgnowe, trzy- lub czterocięgnowe, ponadto jedno- i dwupętlowe, z hakiem, ogniwem, o obwodzie zamkniętym lub w formie siatki.
Zawiesia możemy także podzielić ze względu na sposób mocowania transportowanego ładunku. Będą to zawiesia chwytne, zaczepowe, zawiesia samozaciskowe, szczękowe, kabłąkowe, podciśnieniowe i widłowe. Mogą służyć m.in. do transportu rur, wzdłużnic, palet, beczek, kręgów betonowych, a nawet wagonów krytych czy kontenerów.
Dobór zawiesi
Dobór zawiesi do charakteru ładunku musi być dobrze zaplanowany, by nie tylko ułatwić transport, ale też zapewnić ładunkowi oraz pracującym wokół ludziom najwyższe standardy bezpieczeństwa. I tak – zawiesia z cięgnami z lin stalowych oferują dużą uniwersalność przenoszenia ładunku, odporność na jego ostre krawędzie oraz duży zakres obciążeń roboczych, ale trzeba zwracać uwagę na środowisko chemiczne miejsca. Z kolei zawiesia pasowe gwarantują możliwość oplecenia czy opasania ładunku, są lekkie, elastyczne i miękkie, nie przenoszą ładunków elektrostatycznych oraz pozwalają na lepsze rozłożenie sił w przypadku, gdy ładunek jest wrażliwy na nacisk. Przy ich zastosowaniu należy zwrócić uwagę na temperaturę środowiska – zwykle maksymalna temperatura dopuszczająca pracę zawiesi pasowych nie przekracza 100°C. Wszystkie typy zawiesi powinny mieć określone oznaczenie oraz spełniać normy wskazane przez Dyrektywę Maszynową.
Zastosowanie zawiesi
W jakich branżach najczęściej znajdziemy zawiesia? Przede wszystkim w przemyśle ciężkim – hutnictwie, metalurgii, zakładach produkujących maszyny i wielkogabarytowe konstrukcje stalowe (np. elementy nośne mostów), ponadto w przemyśle motoryzacyjnym, zbrojeniowym, stoczniowym, ale również w budownictwie czy firmach o charakterze transportowym – wszędzie tam, gdzie występuje konieczność przetransportowania ładunków wysokogabarytowych i/lub wysokowagowych w poziomie lub w pionie – na wysokość.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana